Att möta en John Deere 4440 är häftigt, men att möta en tandem på 4440 är nästan chockerande. Kolla in Per-Åkes superdragare!
På långt håll ser jag att bygget är kanonsnyggt. Tandemtraktorn svänger smidigt runt på väntegen och kastar sig ut på draget. Den 8,20 meter breda Väderstad Carriern åker med som en vante. Jag hör hur föraren växlar upp powershifterna. Ja det finns ju två, en på var traktor, så klart. Tandemen susar fram i 15 knyck.
– Jag är uppe på sjunde växeln i den åttaväxlade powershiftslådan. Det är ju den låga transportväxeln. Men jag kör på 1 600 varv per minut vilket gör att motorerna går mycket lugnt och bränslesnålt, berättar Per-Åke Åkesson när han stannar framför mig.
Det mest fantastiska är att den är byggd på två John Deere 4440 rundhytter. Hur kommer man på idén att göra en tandem av två stora John Deere?
– Det var en snilleblixt jag fick och det tog en vinter i gårdsverkstaden. Ungdomarna brukar kalla den för 8880, säger han och skrattar.
Men Per-Åke behövde också en starkare dragare på gården. Carriern köpte han till en John Deere 7920 men den hade problem att dra redskapet i backarna.
– Tandemtraktorn drar betydligt bättre än 7920:an. Det är som om de två 4440:orna hjälps åt att dra.
Det är ett känt fenomen att tandemtraktorer inte bara ökar dragkraften dubbelt utan att det blir 2,5 gånger så hög dragkraft. Att det blev tandem på två John Deere 4440 föll sig helt naturligt för Per-Åke. Här på gården fanns det nämligen fem (!) traktorer av den modellen. Två fick alltså ställa upp och bli tandembygget.
Per-Åke började leta efter en midja. Han hade spanat in en Zettelmeyer L45-hjullastare på skroten i Perstorp.
– Den har en snygg pendlande midja som jag fastnade för. Jag köpte hjullastaren och skar loss midjan. På den svetsade jag balkar från en Parca 654-lastare. Det är ju viktigt att den främre traktorns nos »hålls uppe«, berättar han.