JCBs nya hjulgrävare kan mycket väl kan slå knock-out på marknaden, skriver Atl.nu.
Tidigare i veckan avslöjade JCB sin nya hjulgrävare Hydradig. Den 11 ton tunga maskinen har motorn placerad i undervagnen vilket ger en låg tyngdpunkt och en ovanligt god sikt från hytten.
Så gott som alla grävmaskintillverkare har motorn placerad bakom hytten i överbyggnaden. Genom att flytta ner motorn har JCB också fått en extremt kort bakdel maskinen.
”Ett nytt koncept”
Nackdelen kan vara att överbyggnadens motvikt försvunnit. På de filmer som släppts används främst schaktbladet som stabilisator.
– Det är ju ett helt nytt koncept på en hjulgrävare som ingen anammat tidigare med motorn i undervagnen. Siktmässigt bör den vara en succé, säger Roger Söderlund, vd på GT Center som säljer JCB i Norrland till Atl.nu.
Han har inte sett den live utan bara på film. Den riktiga introduktionen sker på mässan Bauma i München i april.
Klarar 1 000 kilo
Enligt JCB klarar maskinen 1 000 kilo 360 grader med fullt utsträckt arm på dubbelmonterade däck. Enligt specifikationen kan den fås med stödben.
Den demonstrerade maskinen går i England och har maxhastigheten 40 km/h. Transmissionen är steglöst hydrostatisk och Hydradig har godkänts för en släpvagn på 3,5 ton. Motoreffekten ligger på 109 hk.
Den enda konkurrenten med något som liknar Hydradig lär vara Wacker Neusons EW100 som också har ungefär samma räckvidd runt.
Stor efterfrågan
EW100 har dock motorn placerad traditionellt bakom hytten och har en vändradie på 5,6 meter. Även här överraskar Hydradig med en vändradie på 4 meter med en styrning som kan ställas in på tre sätt: två hjul, fyra hjul och krabbstyrning.
– Maskinklassen är nog perfekt för marknaden. Det är många som efterfrågar den storleken, säger Roger Söderlund till Atl.nu.